NASZE ZAJĘCIA EDUKACYJNE oraz TERAPEUTYCZNE
( krótka charakterystyka pracy w naszej placówce)

Nasza Fundacja Akademia Intropatia specjalizuje się w pracy edukacyjnej i terapeutycznej dla dzieci Niezwyczajnych ( głównie z autyzmem ). W naszej pracy pomagają nam wspaniali terapeuci, którzy nie studiowali na żadnych uczelniach, a jednocześnie są wybitnymi specjalistami - to nasze intropatyczne zwierzaki.
Nasi futerkowi, sierściaści, pierzaści oraz łuskowi specjaliści są nieocenieni w swej pracy, dokonując w terapii młodego człowieka niejednokrotnie małych cudów, które pomagają w jego rozwoju psychofizycznym, komunikacyjnym oraz edukacyjnym. Pomagają w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych, budowy i rozeznania emocji, motywacji oraz przede wszystkim chęci łaknienia wiedzy w atmosferze zaciekawienia, obserwacji, odpowiedzialności oraz przyjaźni - gdzie każdy może, a nie musi, podejmując decyzję własną uczy się ponosić konsekwencje własnych wyborów, bez gniewu, strachu czy lęku.
Podopieczny przekonując się na własnej skórze rządzących praw natury, że zanim zdobędzie się zaufanie należy nad tym popracować, a później umieć to zaufanie przerodzić w kumpelstwo lub nawet przyjaźń, która to zobowiązuje do pielęgnowania jej poprzez wzajemny szacunek, empatię, obowiązek i zrozumienie.
W naszej pracy z podopiecznym kierujemy się nierozerwalnie florą i fauną oraz zjawiskami naturalnymi, którą przekładamy na wiele płaszczyzn czy to terapeutycznych czy też edukacyjnych poprzez doświadczenie i obserwację, a także indywidualne preferencje w zainteresowaniach oraz zaciekawienie.
W ten czy podobny, oto naturalny sposób przekazujemy podopiecznym prosty komunikat i naukę:
- Ja szanuje Ciebie, Twoją przestrzeń, Twoje emocje.
Rozumie, że masz prawo nie wiedzieć, nie znać, nie umieć, a także się bać.
Ja wiem, że pragniesz jak każdy z nas poczucia bezpieczeństwa, umiejętności wyrazu siebie, budowy komunikacji z innymi werbalnie lub niewerbalnie, a także zrozumienia.
Wiem także, że Jesteś, że masz własne fascynacje i zainteresowania, na których możemy razem budować skupienie uwagi, więź porozumienia, poczucie bezpieczeństwa, a także razem doświadczać siebie wzajemnie oraz tego kto i co nas otacza.
Pokażę Ci, że razem możemy więcej, Ty uczysz mnie , a ja uczę Ciebie.
Widzisz Ty jesteś ważny dla świata i ludzi oraz ja.
Ty i ja jesteśmy inni - różnimy się.
To tak jak inne i różne oraz niepowtarzalne są płatki śniegu.
Śnieg może istnieć tylko dzięki temu,że opada z nieba milion, milionów, trylionów, decylionów ( niepoliczalna ilość ) białych płatków śniegowych i tworzą jego warstwę na ziemi.
Powiem Ci także coś bardzo ważnego i cennego : nie ważne, że każdy z tych opadających białych płatków z nieba jest inny - to absolutnie nie ma znaczenia, istotne jest, że tylko razem mogą tworzą ŚNIEG.
A przecież, aby ulepić bałwana, czy na przykład zjechać na sankach, czy na nartach potrzeba nam śniegu, nie pojedynczego białego płatka śniegu, prawda ?!
Tak to prawda. Powiem Ci teraz bardzo ważną rzecz.
Teraz sam widzisz i wiesz, że aby zaistniał śnieg, trzeba pojedynczych płatków śniegu. Pojedynczy płatek śniegu ma bardzo ważną rolę i znaczenie dla powstania śniegu.
Jednak pojedynczy płatek śniegu nigdy nie będzie śniegiem, a tylko jego częścią.
Pojedynczy płatek śniegu, kiedy nie połączy się z innymi nie tylko,że nie utworzy śniegu, ale i bardzo szybciutko zniknie- stopnieje.
Podobnie jest z nami ludźmi, każdy z nas ma nieocenioną wartość, każdy jest inny i każdy ma specjalne talenty i umiejętności. Jednak, aby dobrze funkcjonować potrzebujemy innych ...a wszystko po to, by można było zrobić coś fajnego, miłego, dobrego, pożytecznego czy zwyczajnie, by razem tworzyć CAŁOŚĆ.
My Ludzie to takie płatki śniegu, a Świat to taki śnieg
Dlatego widzisz, każdy ma bezcenną wartość w tworzeniu tej całości na świecie (społecznie), nie jesteś gorszy czy słabszy, bo inny ...każdy jest inny i każdy ma inny dar dla całości na świecie.
Zapamiętaj to w pojedynkę niestety jesteśmy słabi, dlatego potrzebujemy siebie nawzajem. Ja Ciebie, Ty mnie, Oni Nas. Widzisz jakie to jest proste i ważne.
W ten oto prosty sposób działamy z miłości do inności, a nasi mali i więksi specjaliści kicający,piszczący, mruczący, machający ogonem, śpiewający, czy pływający bardzo nam w tym pomagają niosąc bezcenny wkład poprzez własną empatię, ufność i miłość do człowieka, na którą trzeba sobie zapracować oraz pielęgnować.
Efekty są niesamowite, nagle zwykła sala do nauki czy też terapii, którą zazwyczaj znają dzieci jest salą przygód i wyzwań, w niesamowitej i niepowtarzalnej atmosferze. Nie znaczy to, że nie jest to efekt ciężkiej pracy i wysiłku ze strony podopiecznego, bo zawsze jest, ale inaczej i bardziej naturalnie. Podopieczni często nie chcą kończyć zajęć i bardzo chętnie powracają nie mogąc doczekać się kolejnych. Zawsze dzielą się osiągnięciami oraz chwalą nowymi sukcesami czy umiejętnościami ze swymi małymi terapeutami, a w drugiej kolejności z nami. My absolutnie nie mamy tego za złe, cieszymy się ich zapałem, motywacją, determinacją oraz sukcesami jak małe dzieci.
cena uzależniona :
        ●  od rodzaju zajęć, 

        ●  uczestnictwo indywidualnie czy grupowo, 

        ●  w zależności od miejsca : w naszej placówce, domu czy w indywidualnie wybranych 
miejscach, 

        ●  karnet czy pojedyncze zajęcia, 

        ●  dodatkowy rabat ze względu na uczestnictwo w więcej niż jednym rodzaju zajęć, 

        ●  rabat za polecenie zajęć, 
od 40 - 150 zł od osoby 


Zajęcia Logopedyczne i terapia zajęciowa z zaburzonej komunikacji 


W naszej placówce jest możliwe uczestniczenie w zajęciach logopedycznych w obecności flory i fauny. Niejednokrotnie jesteśmy świadkami, że podopieczni uczestniczący w tego typu łączonych zajęciach terapeutycznych, niespodziewanie rozpoczynają wypowiadanie swoich pierwszych słów w życiu lub nawet krótkich zdań do naszych zwierząt specjalistów. 

Jesteśmy wielokrotnie świadkiem łez radości rodziców czy opiekunów naszych podopiecznych, którzy nam zaufali i dali szansę na terapię łączoną swoim wyjątkowym pociechom.

Zajęcia uwagowe oraz motoryka mała, terapia ręki.
( terapia zajęciowa)

W naszej placówce możliwe jest uczestniczenie w zajęciach terapeutycznych ze skupienia uwagi oraz motoryki małej w obecności z fauną. Przynosi to niesamowite efekty.
Często okazuje się, że podopieczny, który nie potrafi skupić uwagi na konkretnym zadaniu czy czynności bez pozostawania w ciągłym ruchu : manualnym, przemieszczaniem się, kręceniem etc potrafi przez ponad np 15 - 20 minut utrzymywać kontakt wzrokowy i koordynować własne ruch dla utrzymania naszej specjalnej profesorki Belli ( papugi nimfy ) na swoim ramieniu czy palcu dłoni. Dla takiego podopiecznego jest to nie lada wyczyn, a jednocześnie pokazuje jemu samemu własne możliwości w pokonywaniu barier w sposób zupełnie naturalny.
W taki i setki innych sposobów pracy łączonej terapeutycznie w kontakcie z naturą bez presji przymusu wykonania zadania, a w naturalnym pędzie chęci własnej do działania podopiecznego. Ukazuje i odsłania w naturalny oraz łagodny sposób drzemiące często możliwości, potencjału i motywacje do pracy w widocznym progresie podopiecznego krok po kroku.. Przynosi to wiele wspaniałych momentów i chwil zroszonych nieraz, nie dwa łzami szczęścia, przytulasów, to znów indiańskich okrzyków i tańca zwycięstwa lub dla mniej wylewnych przybicia piątki czy żółwika.

Zajęcia artystyczne i plastyczne ( terapia zajęciowa )

W naszej placówce bardzo zważamy na harmonie z natura, szacunek do niej oraz jej piękno. Uczymy czerpać z jej źródła wszystko co się da, w poszukiwaniu natchnienia oraz weny twórczej.
Poprzez naturę uczymy otwierać się na wszystko co nas otacza w sposób naturalny, w poczuciu praw i obowiązków - empatycznie.
Uczymy różnych form przekazu i możliwości wyrażania siebie. Uwrażliwiania na inność oraz właśnie panowaniu harmonii w naturze poprzez pryzmat indywidualizmu.
Wychwytywania piękna i niepowtarzalności chwili w twórczym przekazie własnej wybranej niepowtarzalnej formie.
Umożliwiamy zajęcia w plenerze oraz w nierozerwalnym kontakcie z fauną i florą w naszej placówce, co daje możliwość doznawania naturalnego oraz empirycznego obserwacji zachowań, emocji i poznania różnych faktur przez naszych podopiecznych.
W pracach plastycznych szczególnie zwracamy uwagę na przekaz podopiecznego oraz dbamy o jego możliwość doznań sensorycznych motoryki małej w pracy nad swoim dziełem. U nas każda kreska, plama, czy odcisk palca w masie, glinie czy plastelinie, ma szczególne znaczenie, a także to, którą najczęściej wybiera formę plastyczną to wszystko ma znaczenie i wiele może nam podpowiedzieć o naszym podopiecznym - tak artystycznie jak i terapeutycznie.
Często brak danej chęci w wyborze formy plastycznej ukazuje nam nietolerancję na doznania sensoryczne podopiecznego, ale nie tylko. Daje to pole do manewrów odczulających lub stymulujących młodego artystę, co zaczyna przybierać formę także terapeutyczną. Przynosi to niejednokrotnie niewspółmierne korzyści w porównaniu z klasyczną terapia w gabinecie, wszystko jest uzależnione od motywacji w rozbudowaniu chęci oraz bazie zainteresowań podopiecznego. U nas nigdy nie robimy niczego z przymusu, my zawsze pokazujemy możliwości i korzyści, a podopieczny sam dokonuje wyboru. O ile nigdy nie wymuszamy wyboru, tak zawsze utrzymujemy konsekwencje z wcześniej obranego wyboru przez podopiecznego, ale nigdy nie w poczuciu porażki, a jedynie nieudanej próby.
Dlatego właśnie, każdy z podopiecznych u nas ma prawo doświadczenia i wnioskowania, co jest korzystniejsze dla niego, nad czym powinien popracować czy dopracować. Dodatkowo umożliwiamy pracę zbiorową, grupowo czyli tu należy zacząć współpracować. Wymaga to jednocześnie komunikacji, uwzględnienia wzajemnego indywidualizmu każdego z młodych artystów czyli praca nad tolerancją, empatia oraz praca nad umiejętnością mediacji, wspólnego kompromisu i prawidłowej pracy w zespole - piękny przykład zajęć rodem z TUS ( Trening Umiejętności Społecznych )- z tym,że w kręgu/ grupie o podobnych zainteresowaniach, co naturalnie nieco ułatwia podopiecznym zadanie.
Takich i innych form rozwoju oraz terapii poprzez zainteresowania i fascynacje prowadzimy wiele. Tu został przytoczony niewielki rąbek możliwości na polu działania z kręgu zainteresowań, zachowując wątek stale nas wszystkich interesujący czyli rozwój i terapia naszych wyjątkowych podopiecznych

SENSOINTROPEUTA - Trener Personalny Rodzica Dziecka z ASD

Sensointropeuta jest to osoba – specjalista/terapeuta w zakresie wielu dziedzin terapii. Jego zadaniem jest uczestnictwo w środowisku macierzystym oraz na zewnątrz, jako osoba wspierająca Rodzica/Opiekuna w sprawach i sytuacjach trudnych. Na Rodzicach/Opiekunach spoczywa nie lada wyzwanie oraz obowiązek jakim jest wychowanie, terapia i edukacja dziecka z ASD.
Zdajemy sobie z tego doskonale sprawę, tak samo jak i z tego, że to właśnie Rodzic/Opiekun jest podstawą do stworzenia silnego fundamentu w terapii i edukacji dziecka z ASD.
To właśnie On jest autorytetem i najbardziej zaufaną osobą dla własnego dziecka.
Rodzic dziecka z ASD ma pełne prawo po prostu “nie znać się “ na autyzmie własnego dziecka, na jego mechanizmach wewnętrznych zaburzonej integracji sensorycznej, która wymaga kompensacji czy na zaburzonej komunikacji lub jej braku, tak jak i na braku chęci wchodzenia w interakcje z innymi, na dziwnych i niewytłumaczalnych dla niego zachowaniach własnej pociechy, schematach zachowań i przywiązania do nich, agresję i autoagresję, wybuchy płaczu i histerii, wybiórczości żywieniowej, etc...
Co robić i jak sobie radzić w taki sposób, by sami nie zwariować i jednocześnie pomóc, a nie zaszkodzić własnemu dziecku.
Spokojnie nikt nie rodzi się specjalistą i każdy rodzic, dowiadujący się o niepełnosprawności własnego dziecka nie stanie się od razu ekspertem...na to przyjdzie czas.
Najważniejsze to nie panikować i nie popadać w czarną rozpacz, takim zachowaniem niestety ni epomożemy ani sobie, a tym bardziej wlasnemu dziecku. To jedynie mogłoby dodatkowo skomplikować wszystko.
Kiedy to już trafimy do specjalistów terapeutów, rozpoczniemy terapię dla naszej pociechy z ASD. Warto pamiętać o tym, że najważniejszym terapeutą na najbliższe lata staniemy się my sami Rodzice, dlatego warto zasięgnąć wiedzy i warsztatu tam gdzie jest to dla nas dostępne. Proszę uwierzyć będzie to bardzo dobrą inwestycją na przyszłość dla was jako rodziców oraz dla
samego dziecka. Istnieje w dzisiejszej dobie wiele możliwości nabycia wiedzy oraz warsztatu. Początkowo będzie to ogrom i kaskada tematów, terminów specjalistycznych, dziedzin, medycznych, terapeutycznych ...
Świetnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług Trenera Personalnego Rodzica Dziecka z ASD, którego zadaniem przede wszystkim jest wspierać i przekazywać niezbędną wiedzę dla nabycia umiejętności rodzica:
        -  w czytaniu komunikacji niewerbalnej swojego dziecka, 

        -  w budowaniu wzajemnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej, 

        -  w budowie prawidłowej relacji emocjonalnej 

        -  w unikaniu błędów wychowawczych, warunkujących zachowania nie chciane, 

        -  w umiejętności wychwytywania mocnych stron dziecka, 

        -  w odnajdywaniu rozwiązań eliminacji zachowań trudnych, 

        -  w budowaniu poczucia własnej wartości dziecka, 

        -  czytelności zachowań własnych oraz odczytywania dziecka poprzez zachowania, 

        -  w pobudzaniu kreatywności, 

        -  uczenia obserwacji, 

        -  w radzeniu sobie z otoczeniem, 

        -  jak radzić sobie za pomocą prostych narzędzi w przebodźcowaniu, 

        -  jak przygotowywać na sytuacje nieprzewidywalne dziecko, 

        -  jak radzić sobie w środowisku społecznym jako rodzic dziecka wykluczonego, 

        -  w tworzeniu indywidualnego programu edukacji i terapii, 

        -  w umiejętności odczytywania opinii, zaświadczeń specjalistycznych ( co jest istotne, co 
się należy dziecku, z czego można skorzystać ) 

        -  jak funkcjonować poza środowiskiem macierzystym to jest miejscem zamieszkania 
( sklep, park, ulica, komunikacja, przychodnia, supermarket, miejsca publiczne, 
przedszkole, szkoła, etc) 

        -  w budowaniu motywacji, 

        -  w nauce własnych obowiązków dotyczących dziecka z ASD, 

        -  w nauce samoobsługi, 

        -  w przekazaniu warsztatu terapii i edukacji przełożonego na codzienną prozę życia, 

        -  w pokonywaniu problemów dnia codziennego, 

        -  etc. 


To tylko kilkadziesiąt z podstawowych zagadnień i tematów obejmujących pracę z naszym trenerem - sensointropeutą.
Ważnym jest to, że Trener prowadzi całą Rodzinę dziecka z ASD, mając na względzie potrzeby wszystkich członków; pomaga na płaszczyźnie rozwiązywania konfliktów interesów szczególnie,kiedy w rodzinie są także inne dzieci ( rozwiązywanie konfliktów bez ponoszenia porażek i sztuki mediacji ) przez pozytywne wzmocnienia; w rodzinie każdy jest ważny i każdy ma potrzeby, trzeba tylko umieć wzajemnie je zauważać i dzielić swoje obowiązki jak i przywileje. – w rozsądnym podziale obowiązków i przywilejów.
Trener Personalny Rodzica Dziecka z ASD nie ma za zadanie terapiować Rodzica, a wspierać i przekazywać wiedzę w jak sposób sobie radzić w sytuacjach trudnych dnia codziennego. Trener wskazuje możliwości, przekazuje podstawową wiedzę i motywuje. Tak zaopatrzony Rodzic/Opiekun nie traci czasu na eksperymentowanie, tracenie czasu w gabinetach aby się uczyć czy zdobywać wiedzę, za cenę “kradzieży” czasu przeznaczonego na terapię dziecka.. My wychodzimy z założenia, iż gabinet i cenny czas w nim spędzany powinien być, przeznaczony wyłącznie dla terapii dziecka z ASD.
Dlatego też proponujemy Państwu taką formę zajęciową. Prowadzimy naturalnie także warsztaty i szkolenia z zakresu wiedzy podstawowej dla Rodziców, jednak jak dobrze wiemy wszyscy każda z pociech z ASD jest inna, nasi mali Agenci z ASD są niepowtarzalni jak płatki śniegu i potrzebują indywidualnej konfiguracji kodu podstawowego do swojej prywatnej Enigmy. Współpraca z Trenerem Personalnym Rodzica dziecka z ASD daje duże możliwości na szybszy progres oraz na stworzenie jak najbardziej trafnego programu terapii indywidualnej dla dziecka z ASD, co jest głównym celem i założeniem Fundacji Akademii Intropatia.

Zapraszamy do współpracy ,a także do skorzystania i zapisu na nasze darmowe spotkania odbywające się regularne dla rodziców dzieci z ASD “Autyzm przy kawie”z podziałem na grupy wiekowe swoich pociech. Więcej informacji w zakładce “Autyzm przy kawie”.